Att skriva SEO-vänliga texter

Driver du företag och vill lära dig hur du kan använda Google för att öka din försäljning, eller fylla på din e-postlista med fler kontakter? Då ska du läsa om SEO-byrån Viseo, ett familjeföretag grundat i Linköping, och deras tips på hur du skriver SEO-vänliga texter. 

Viseo är en SEO-byrå som hjälper företag med sökordsoptimering, konverteringsoptimering och annonser på Google. De är i dag baserade i Stockholm men är från början ett familjeföretag startat av bröderna Oscar och Marcus Sandström i Linköping 2012. Sedan starten för åtta år sedan har företaget och antalet medarbetare växt och de har idag hjälpt över 500 företag med att öka sin försäljning via Google. 

Vad SEO-optimering innebär

För att visas på förstasidan på Google för ett sökord är konkurrensen minst sagt tuff. Viktigt för att lyckas med dina affärer på Google är sökordsoptimering, även kallad SEO/search engine optimization.

Det innebär att du optimerar din webbplats så att den rankar högt på Google för de sökord som är relevanta för de varor eller tjänster som du erbjuder. 

En viktig del av denna strategi är att skriva texter som är så kallat SEO-vänliga. Det innebär att du skriver texter på din hemsida som Google tycker är relevanta för din målgrupp och som därav hjälper din sida att ranka högt. Läs mer om att skriva SEO-vänliga texter. 

Lär dig vad Google tycker är “search intent”

Tänk ut en sökfras du tror din målgrupp skulle använda när dina produkter eller tjänster skulle kunna hjälpa dem. Kom ihåg att det också kan vara en sökning på ett problem och inte direkt på själv lösningen (ditt erbjudande). 

Skriv sedan in din sökterm i Google och se vilka resultat som dyker upp. Studera vilken typ av innehåll resultaten har och hur de är utformade för att se hur du ska skapa dina texter. 

Använd relaterade sökord för att optimera ditt innehåll 

Nästa steg är att hitta relaterade sökord till den sökfras du skrev in från början. Det enklaste sättet att göra det är genom att använda Googles egna auto complete funktion. Det är de ord du ser dyka upp som förslag bredvid din sökfras.

Dessa relaterade sökord kan du sedan använda som en struktur för vad du bör skriva om. Kanske kan du till och med svara på frågor som ställs till Google genom den text du ska skriva? 

Uppdatera din artikel utifrån det SEO-resultat du ser

Det finns en rad olika verktyg som kan hjälpa dig att spåra sidan med ditt nya innehåll. Du kan då se vilka sökord du rankar för och hur högt på Google du rankar och sedan uppdatera innehållet efter det resultat du ser. 

Boosta din ranking med hjälp av länkar

När du har byggt en sida som är SEO-vänlig och skrivit SEO-vänligt innehåll som du publicerat på din webbplats är länkar den avgörande faktorn för hur bra du rankar på Google.

En sida kommer ranka högre genom att andra sidor som Google anser är starka länkar till din sida. Det är alltså viktigt att ha både många och starka länkar från andra sidor till din.